GeenStijl

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
GeenStijl.nl
Type Weblog
Taal Nederlands
Registratie Vlag van Nederland Nederland
Eigenaar News Media
Opgericht april 2003
Status Actief
URL GeenStijl.nl
Portaal  Portaalicoon   Media

GeenStijl is een Nederlands weblog dat werd opgericht in april 2003. Het bedrijf is gevestigd in Pand Noord te Amsterdam en heeft ongeveer vijftien medewerkers.

De weblog is onderdeel van online-uitgever News Media, die ook onder andere SpitsNieuws en Dumpert beheert.[1] In maart 2006 nam de Telegraaf Media Groep (TMG) een belang van 40% in de weblog. Begin 2008 werd GeenStijl volledig eigendom van de Telegraaf Media Groep (TMG). De redactionele onafhankelijkheid van GeenStijl zou zijn vastgelegd in een overeenkomst met TMG. De verkoop van GeenStijl en bijbehorende sites aan TMG maakte journalistiek brein achter en oprichter van GeenStijl, Dominique Weesie, financieel onafhankelijk. Weesie heeft in april 2010 zijn functie bij GeenStijl moeten beëindigen omdat de Mediawet geen belangen bij een commerciële mediaorganisatie toestaat aan directieleden van een publieke omroep, in dit geval PowNed.

Algemeen[bewerken]

De provocerende "recht-voor-zijn-raap"-aanpak van GeenStijl bestond aanvankelijk uit het plaatsen van felle opiniërende stukjes over actuele kwesties en personen en het bespotten van het amateurisme van andere websites. Daarna werden de onderwerpen algemener en gericht op nieuws, actualiteit en politiek. De weblog had regelmatig primeurs, mede dankzij de actieve gemeenschap 'reaguurders'. Vanwege dit serieuze, soms semi-journalistieke karakter onderscheidde GeenStijl zich van vele andere weblogs (die veelal slechts gericht waren op trivia en humor).

De stijl in de artikelen kenmerkt zich door sarcasme, directheid, openheid, felheid en het (bewust) afzien van politieke correctheid, journalistieke principes en nuance. Vanwege deze directheid wordt GeenStijl in verschillende (traditionele) media daarom ook wel "vertegenwoordiger van onderbuikgevoelens" of "shock-log" genoemd. Verder is kenmerkend voor de weblog het gebruik van de volledige achternamen en herkenbare foto's van verdachten in grote zaken, in plaats van de gebruikelijke anonieme versies met afkortingen en balkjes voor de ogen. Het doel van GeenStijl is volgens oprichter Dominique Weesie om in Nederland de genadeloze benadering van de Britse tabloids te introduceren: afrekenen, man en paard noemen en campagnes voeren. Na enkele incidenten waarbij reaguurders door justitie vervolgd werden voor bedreiging worden reacties van lezers die te ver gaan verwijderd.

In april 2008 verscheen in de Volkskrant een opinieartikel over de site: "GeenStijl is een site waar geld wordt verdiend met leedvermaak: door het publiceren van filmpjes met mensen die onvrijwillig op een onbewaakt moment voor paal worden gezet. (...) Met serieuze journalistiek heeft het niks te maken (...). Serieuze media publiceren alleen informatie die geverifieerd is, want een betrouwbare reputatie is het voornaamste kapitaal van kwaliteitsmedia. GeenStijl publiceert alleen beelden als ze veel bezoekers trekken, want dat levert advertenties op (...) In zo'n situatie krijgt een lullig filmpje op het internet een eigen dynamiek. Tegen GeenStijl valt weinig te doen, want de vrijheid van meningsuiting en van publicatie geldt net zo goed voor kwaadwillende amateurs als voor echte journalisten (...). Het gevaar bestaat dat het getreiter van GeenStijl een overreactie teweegbrengt van de kant van het communicatiewezen. Wie niet beschikt over een gehaaide persafdeling, is aan de heidenen overgeleverd."[2]

GeenStijl staat volgens directeur Weesie rechts van het midden. Door het NOS Journaal werd de site aangeduid als "nieuws-weblog van rechtse signatuur";[3] de mediaredactie van nrc.next beschreef de site in 2006 als rechts-populistisch.

Volgens metingen van onder andere de STIR is GeenStijl een van de populairste weblogs in Nederland. De populatie GeenStijl-bezoekers bestaat volgens eigen zeggen voor 70% uit mannen, jong en hoogopgeleid. Driekwart van hen is tussen de 25 en 35 jaar oud, volgens de statistieken van Stichting Internetreclame (STIR) waarbij GeenStijl is aangesloten. Volgens Weesie trekt GeenStijl maandelijks 1,6 miljoen bezoekers. Volgens STIR waren er in de maand mei 2007 620.000 bezoekers.

Op de Blognomics-conferentie in mei 2007 werd door mediacommunicatiebureau OMD bekendgemaakt dat onder andere GeenStijl tegen betaling aandacht besteedt aan adverteerders, zonder die uitingen expliciet als reclame te kenmerken. Wel staat er vaak "stijlloze promotie" als schrijver aangegeven om duidelijk te maken dat het gaat om een promotie en niet om een gewone post van de auteurs. Op het artikel kan niet gereageerd worden. Wel staat er een fictief getal aan reacties - de link is in dat geval een doorverwijzing naar de site waarvoor promotie wordt gemaakt. GeenStijl bevestigde dit, onder voorbehoud: "Het gebeurt bijna niet. Je publiek zou je afmaken."[4] GeenStijl maakte verhuld reclame voor de PS3 op Gamert en Dumpert. Tevens verscheen een virale marketing van Kwikfit op GeenStijl.[5]

Multimediaal[bewerken]

GeenStijl gaf met behulp van uitgeverij Nieuw Amsterdam de boeken 2006 zuigt (november 2006), Het Grote GeenStijl Vakansieboek (juli 2007) en Het Grote GeenStijl Winterboek (november 2007) uit.

GeenStijl zou vanaf 2 februari 2007 in samenwerking met BNN het tv-programma "Steengeyl" gaan maken. Omdat de netcoördinator van Nederland 3, Roek Lips, besloot de uitzendtijd van het programma te verplaatsen naar 00:30, besloten GeenStijl en BNN het hele programma te annuleren. "We gaan geen geld uitgeven en moeite doen voor een programma dat diep in de nacht wordt uitgezonden."[6] Verdere onderhandelingen volgden, maar er werd geen nieuwe uitzenddatum bekendgemaakt. GeenStijl besloot het programma te gaan uitzenden op een eigen tv-zender genaamd Geenstijl.tv.

In mei 2008 presenteerde Rutger Castricum van GeenStijl.tv samen met Bridget Maasland voor RTL de finale van de Gouden Kooi.

GeenStijl heeft tijdens het EK 2008 en de jaarwisseling van 2008-2009 ook filmpjes verzorgd voor Veronica als opmaat naar de omroep PowNed.

Thematiek[bewerken]

De onderwerpen van de redactionele artikelen haken in principe altijd in op de actualiteit, waarbij een aantal onderwerpen echter zeer frequent aan de orde komt. Onderwerpen met continue aandacht zijn:

  • (excessen in) gedrag van de huidige generatie jongeren;
  • politiek extremisme (kraakbeweging en rechts-radicalisme NVU, PNVD);
  • religieus extremisme (Orthodox jodendom, moslimextremisme, orthodox christendom);
  • het (in de ogen van de redactie) "slappe" optreden van de overheden in Nederland (onder andere rechterlijke macht, Ministerie van Veiligheid en Justitie, ontsnappingen van tbs'ers)
  • het (al dan niet vermeend) falen van politici (Ella Vogelaar) of ambtsdragers (Aleid Wolfsen, Wilma Verver);
  • Pedofilie;
  • bepaalde instanties (veelal met een openbaar of alternatief karakter) zoals de Nederlandse Spoorwegen, verschillende milieupartijen, antirooklobby, Buma/Stemra en Brein;
  • rellen en schandalen: met name indien personen en instanties/bedrijven betreffende zaken ontkennen, bagatelliseren of proberen te verdoezelen;
  • stemadvies geven voor internetpolls (wat er doorgaans in resulteert dat de aangewezen kandidaat wint);
  • conservatieve 'oude media' en vermeende vertegenwoordigers daarvan;
  • het opsporen van ontsnapte tbs'ers die vastzaten voor geweldsdelicten;
  • woedende topics over mensen die zich aan onbeschoft gedrag schuldig maken zoals openlijke geweldpleging of diefstal, veelal gepleegd tegen mensen die zich niet kunnen verweren, zoals ouderen
  • De Vrijdagmiddagborrel (VriMiBo), begeleid door functioneel vrouwelijk naakt, waar alles en niets ter sprake komt

Een zekere Wim Heitinga begon in 2006 via het Volkskrantblog uitermate kritisch over GeenStijl te schrijven.[7] Met name gevoed door speculaties dat achter deze persoon in werkelijkheid oud-GeenStijl-redacteur 'LucasDeLinkselul' schuil zou gaan, kreeg zijn naam in weblogkringen in korte tijd een cultstatus en verschenen op talloze blogs onder de naam "Wim Heitinga" allerlei reacties vanuit de reaguurders van GeenStijl. Hierbij is het veelvoorkomend dat verschillende personen met elkaar in discussie gaan en claimen "de echte Wim Heitinga" te zijn.

GeenStijl in het nieuws[bewerken]

De provocerende aanpak van GeenStijl zorgt ervoor dat regelmatig artikelen en zelfs documentaires in de media verschijnen. In oktober 2004 werd het weblog behandeld in Netwerk en B&W. Een ander voorbeeld is de aflevering van Profiel van 25 september 2007.[8] Verder won GeenStijl vanaf 2004 jaar na jaar verschillende Bloggie-weblogprijzen.

  • In januari 2004 haalde GeenStijl de landelijke pers doordat toenmalig Stivoro-directeur Trudy Prins dagenlang bedreigingen ontving nadat GeenStijl de anti-rookorganisatie had beticht van het verspreiden van leugens.
  • De invloed van de GeenStijl-achterban bleek eveneens toen chipsproducent Smiths besloot om de naam van een nieuw zoutje door middel van een stemming onder consumenten vast te stellen. De chips kwamen onder de naam Doritos - Geen Stijl in de handel.
  • In april 2004 werd GeenStijl, na een jaar te hebben bestaan, opgeheven. Door middel van een bericht op de site en een persbericht werd gesteld dat het besluit te stoppen gebeurd was vanwege verregaande doodsbedreigingen aan de redactieleden. Later bleek dit verhaal een publiciteitsstunt, iets waar veel commentaar op kwam, met name in de reguliere media. 'Rombo', een van de medewerkers van het eerste uur, gaf later tegenover een journalist van Netwerk te kennen dat men zelf ook wel een beetje was geschrokken van de invloed die het weblog op de lezers bleek te hebben.
  • In de zomer van 2004 maakte GeenStijl een herstart. Enige maanden later was het weblog een week lang onbereikbaar vanwege een DDoS-aanval. Men diende een aanklacht bij Ministerie van Veiligheid en Justitie in.
  • In maart 2005 kondigde GeenStijl aan het kabinet te gaan laten vallen. Men claimde 6 bussen met leden naar de D66-ledenstemming te sturen, om de stemming over de gekozen burgemeester doorslaggevend te gaan beïnvloeden. Hierdoor zou een kabinetscrisis ontstaan. Later bleek de claim slechts een 1 aprilgrap te zijn, die overigens wel het NOS Journaal haalde.
  • In oktober 2005 kwam het weblog wederom in opspraak, nadat het beweerd had dat de winnaar van de AKO Literatuurprijs al vaststond voordat de jury een keuze had gemaakt uit de genomineerden. Volgens GeenStijl was de "shortlist van genomineerden" slechts bedoeld om de verkoopcijfers op te drijven. Volgens GeenStijl zou Tommy Wieringa de winnaar zijn met zijn boek Joe Speedboot. De bewering, die breed uitgemeten werd in de media, bleek onjuist want Jan Siebelink won uiteindelijk de prijs met zijn boek Knielen op een bed violen. Het resulteerde in zware kritiek van de bezoekers van de site. Het was de eerste keer dat een grote scoop van de weblog niet bleek te kloppen. Achteraf noemde de weblog het een reclamestunt, ofwel GeenStijl Guerrilla Marketing.
  • Op 8 oktober 2005 zei GeenStijl-redactielid Dominique Weesie in NRC Handelsblad dat reagerende bezoekers van GeenStijl, ook wel "reaguurders" genoemd, lijden aan het zogenaamde "Pim Fortuyn-syndroom", waarbij mensen denken dat ze anoniem alles kunnen zeggen op het internet. Om deze reden zouden er circa 1200 bezoekers van GeenStijl worden geweerd, waarvan 500 permanent.
  • Eind mei 2006 verschijnt er een artikel op GeenStijl over Rogier Havelaar, voorzitter van PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Iemand schrijft in de comments de woorden "sterf gristenhond sterf". Havelaar doet hierop aangifte tegen GeenStijl. Dit leidt ertoe dat privé-websites, verenigingen waaraan Havelaar verbonden is, zijn vrienden en hij zelf (onder andere telefonisch) worden lastiggevallen. Ook wordt er een rap op GeenStijl geplaatst waarin geluidsfragmenten uit een voicemailbericht van Havelaar worden afgewisseld met de (gesproken) woorden "sterf gristenhond sterf".[9] Dit leidt tot veel aandacht in de media over grenzen van het toelaatbare.
  • Op 11 juli 2006 werd GeenStijl in het NOS Journaal geassocieerd met "extreem rechtse" internetsites. Hoofdredacteur Hans Laroes bood hiervoor na rappel van GeenStijl zijn excuses aan.
  • In oktober 2006 dreigde Radio 538-dj Ruud de Wild met juridische stappen tegen GeenStijl, na een column over hem van de hand van Luuk Koelman. Via advocaat Bram Moszkowicz ontving GeenStijl een tweetal sommaties tot verwijdering van de artikelen en rectificatie, die vervolgens integraal op de site werden gezet. De Wild zag uiteindelijk af van een gang naar de rechter.
  • Een filmpje over de bedgeheimen van ADO Den Haag-doelman Stefan Postma dat zijn ex-vriendin na de relatie naar buiten bracht en bekend werd door GeenStijl haalt de voorpagina van de Telegraaf en andere media.
  • Op 5 januari 2007 meldde GeenStijl ten onrechte dat Felix Meurders "is overleden aan de gevolgen van een aanrijding op de Plantage Kerklaan" te Amsterdam.[10] Meurders had de dag daarvoor een onderzoek laten zien naar de geloofwaardigheid van nieuwssites, waaronder GeenStijl, in het programma De Leugen Regeert.
  • Op 8 januari 2007 bracht GeenStijl opnieuw ten onrechte een bericht naar buiten dat Piet Paulusma waarschijnlijk overleden is "tijdens tv-opnames in Deventer". Bij het bericht werd een video toegevoegd van het ongeluk. Later bleek die video onderdeel te zijn van een reclame van Kwik-Fit.
  • In maart 2007 werd GeenStijl bij de Raad voor de Journalistiek (RvdJ) aangeklaagd wegens berichtgeving over een dodelijke steekpartij in Scheveningen. Volgens de advocaat van de klager waren hij en zijn gezin als gevolg van de publicaties geconfronteerd met serieus te nemen bedreigingen. Een klacht over publicatie van een filmpje van het incident werd afgewezen, de beeldkwaliteit daarvan zou te laag zijn waardoor hij niet herkenbaar was. GeenStijl publiceerde echter ook een link naar een herkende foto en de volledige naam van de klager. Met deze berichtgeving heeft de weblog volgens de RvdJ grenzen overschreden van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is.
  • Op 26 april 2007 werden Rutger Castricum van GeenStijl en cameraman Twan Melssen in hechtenis genomen wegens het "zonder hun toestemming filmen van dames onder hun rok" in een parkeergarage in Heerhugowaard. Volgens GeenStijl om aan te tonen dat de open trappen ter plekke niet deugen, en dat de gemeente hier niets aan doet. Na een aanvankelijke dagvaarding liet het Openbaar Ministerie vervolgens weten toch af te zien van een rechtszaak.[11]
  • Op 21 november 2007 onthulde GeenStijl dat een vrouwelijk gemeenteraadslid een wethouder in het fietsenhok van het Nijmeegse stadhuis oraal had bevredigd. Dit ontketende discussie in diverse kranten en tv of het voorval privé was en wel openbaar had mogen worden. Tevens werd het voorval besproken in de gemeenteraad, het raadslid besloot haar zetel op te geven.
  • Eind december 2007 begint er op GeenStijl en Dumpert een grote reclamecampagne voor Stivoro. Tegelijk wordt een verwijzing verwijderd naar de hierboven genoemde 'affaire' met Trudy Prins, de veelvuldig door de weblog bespotte ex-voorzitter van Stivoro. Het komt GeenStijl op veel hoon uit de blogosfeer te staan,[12] zelfs van oud-columnist Luuk Koelman. Extra opmerkelijk is dat de GeenStijl-moderatoren de kritiek in reacties op hun eigen site blijken weg te modereren.[13]
  • Op 17 april 2008 interviewt Rutger Castricum minister Ella Vogelaar over de spindokter die ze toegewezen gekregen zou hebben. Op deze vraag klap de minister dicht. Dit mediaoptreden zorgt er mede voor dat de minister op 18 november zal aftreden. Dit fragment wordt in 2008 genomineerd als politiek moment van het jaar.
  • Op 24 juni 2008 meldt Dominique Weesie (alias Fleischbaum) zich op het politiebureau aan de Linnaeusstraat te Amsterdam voor een gesprek naar aanleiding van een justitieel onderzoek naar eventuele discriminerende opmerkingen die door bezoekers van GeenStijl in 2006 zijn achtergelaten. Justitie onderzoekt aangiftes van Rita Mungra, PvdA-deelraadslid in Slotervaart, en van het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI).
  • Juli 2008 beschreef de Volkskrant het verschijnsel dat met name politici steeds vaker online bedreigd worden. Vaak blijken deze bedreigingen na onderzoek afkomstig van minderjarigen. In het artikel worden deze beschreven als "de ongeremde GeenStijlgeneratie, gewend als dat is primair te reageren op alles wat onwelgevallig is." GeenStijl reageert hierop met een klacht tegen de Volkskrant bij de Raad van de Journalistiek.[14] Deze klacht werd in oktober 2008 ongegrond verklaard. De Raad meende dat het voldoende duidelijk is dat er een groep personen met een bepaalde manier van reageren wordt bedoeld en niet specifiek de achterban van GeenStijl.[15]
  • In september 2008 maakt de website GeenCommentaar.nl een database aan van ip-adressen van internetters die op ongepaste wijze hebben gereageerd op een artikel dat zij hebben geplaatst. Ze maken deze lijst semi-openbaar, dat wil zeggen dat eenieder die dat wil, een ip adres kan geven, en de website gaf dan aan of dat IP-adres gebruikt was door een "ongepaste reageerder" (ook wel reaguurder genoemd). Geencommentaar noemt dit de "GeenStijl-checker".[16] GeenStijl gaat in de tegenaanval en legt de ip-checker plat [17] door middel van een DdoS.[18] In oktober 2008 oordeelde het CBP dat GeenCommentaar handelde in strijd met de wet, en de lijst moest vernietigen.[19]
  • Op 1 november 2008 meldde GeenStijl dat in een folder in het lespakket 'Dag van het Respect' voor de basisscholen, een vergelijking werd gemaakt tussen Hitler en Geert Wilders. In het lespakket werd gesteld dat de film Fitna, net als Hitlers Mein Kampf gebaseerd is op eenzijdige ideeën. Drie dagen later, op 4 november, hadden ook de grote media daar lucht van gekregen en kwam het volop in het nieuws. In een debat in de Tweede Kamer werden vragen gesteld over dit issue. In dit debat viel de naam van GeenStijl meerdere malen.
  • In december 2008 besteedde het opinieweekblad De Groene Amsterdammer in een artikel van journalist Joost de Vries uitgebreid aandacht aan GeenStijl als factor in het Nederlandse politieke landschap, mede naar aanleiding van de lotgevallen van ex-minister Ella Vogelaar (PvdA). Daarin wordt de site "dé website van de onderbuik" genoemd en opgemerkt wordt dat deze inmiddels "uiterst serieus" genomen wordt, "ook door de kwaliteitsmedia".[20]
  • Op 23 december 2008 maakte GeenStijl bekend een publieke omroep te willen starten. Met de omroepvereniging PowNed moet de site voor 1 april 2009 50.000 leden hebben om de aspirantstatus binnen het omroepbestel te krijgen.[21]
  • Op 15 januari 2009 werd de uitzending van Giel! rond 8:45u voor ongeveer 5 minuten onderbroken door PowNed voor een commercial. Het is niet duidelijk of 3FM hiervan vooraf op de hoogte was.
  • Op 5 februari 2009 is GeenStijl door de Amsterdamse rechtbank in kort geding gedwongen een artikel over Wendy van Dijk van de website te verwijderen. Het artikel, dat op 4 februari was geplaatst, suggereerde dat Wendy van Dijk (eiseres in kort geding) een (buitenechtelijke) relatie van intieme aard zou hebben met Reinout Oerlemans.[22]
  • Op 27 mei 2009 werd bekendgemaakt dat Dominique Weesie stopt bij Geenstijl en verder gaat als de voorzitter van de Publieke omroep PowNed.
  • Op 4 juni 2009 werd bekendgemaakt dat het Algemeen Dagblad de website GeenStijl heeft gedwongen tot het verwijderen van links naar hun misdaadmeter. GeenStijl ontdekte dat het Algemeen Dagblad de misdaadmeter per abuis al ver voor de officiële publicatie had gepubliceerd en schreef er vervolgens een stukje over. Het AD eiste verwijdering van alle links, alsmede €100.000 voor elke dag overtreding.[23]
  • Op 12 augustus 2009 verspreidde GeenStijl de ontdekking van Tweakers.net dat het intranet van de Geassocieerde Pers Diensten via internet bereikbaar was. Hierdoor bleek de complete database met alle contactpersonen van de GPD online te staan,[24] waaronder veel politici en bekende Nederlanders. Erben Wennemars bevestigde boos via Twitter dat hij gebeld was.[25] Hoewel Tweakers niet vermeldde hoe dit te vinden was heeft GeenStijl dit wel bekendgemaakt.
  • In september 2009 werd de waarde van het weblog geraamd op 9,7 miljoen euro, waar het in februari van dat jaar nog 13,7 miljoen was.[26]
  • In september 2009 maakt GeenStijl bekend een rechtszaak verloren te hebben. Het betrof hier een filmpje van een rechtenstudente die "intieme privé-details" vertelde. GeenStijl werd veroordeeld tot de verwijdering van het betreffende filmpje en de proceskosten. GeenStijl reageerde hierop door in hoger beroep te gaan.[27]
  • GeenStijl is half december 2011 gedagvaard door Sanoma Media Netherlands B.V. ten behoeve van Britt Dekker (details in dit artikel) en Playboy International. De zaak werd door Geenstijl in eerste termijn verloren. In september 2012 werd echter aangekondigd dat men tegen het vonnis in hoger beroep zal gaan.
  • In juni 2013 kreeg GeenStijl internationale aandacht in de media na een reportage over mogelijke misstanden in het Europees Parlement.[28]

P3[bewerken]

In 2009 was er een gelegenheidsgroepje van GeenStijl onder de naam P3 (bestaande uit de Nederlandse playmates Carlijn Carter, Marcella Nihof en Dorien Rose) dat opgericht was om de omroep PowNed te promoten, welke de Nr.1 positie in de Single Top 100 wist te bereiken met het liedje P.O.W.N.E.D., louter op basis van verkochte legale downloads.[bron?] De bedoeling van GeenStijl was dat het nummer na een week zou verdwijnen uit de lijst, maar in de tweede en laatste week notering stond de single alsnog op nummer 74. GeenStijl wilde met deze actie de verminderde belangrijkheid van hitlijsten in het begin van de 21ste eeuw aantonen.

Personen achter GeenStijl[bewerken]

Tot rond 2005 pronkte GeenStijl met de gehele anonimiteit van zijn redactie, die om die reden bron van speculatie vormde. In de loop van dat jaar is de identiteit van de belangrijkste redactieleden echter bekendgemaakt, onder andere door Adam Curry.[29]

  • GeenStijl was het geesteskind van politiek verslaggever Dominique Weesie van de De Telegraaf. Samen met collega Romke Spierdijk begon hij op zijn eigen homepage een weblog, dat later uitgroeide tot de huidige site. Weesie nam het pseudoniem Fleischbaum aan, Spierdijk noemde zich Rombo. De derde Telegraaf-journalist betrokken bij de lancering was Arne Biesma als Conedcone. De hoofdredactie van De Telegraaf wist destijds niets van het initiatief totdat dagblad Trouw enkele namen bekendmaakte. Op 27 mei 2009 werd bekend dat oprichter Weesie met zijn bijdragen zou stoppen,[30] om zich te kunnen inzetten op omroep PowNed. De Nederlandse wet verbiedt namelijk dat een omroep binding heeft met een commerciële partij.[31]
  • Ambroos Wiegers, eerder werkzaam bij Planet Multimedia was als Prof. Hoxha één van de drijvende krachten. Hij vormde samen met Weesie de directie. Hij verliet het weblog op 25 april 2010.[32]
  • Marck Burema is de echte naam van Pritt Stift. Burema schreef onder andere voor studentenblad Propria Cures, Volkskrant Magazine en Vara TV Magazine. Hij vormt met Fleischbaum en voorheen Prof. Hoxha de kern van GeenStijl.
  • Technische man is Oscar van Wijland, eerder veroordeeld voor een grote computerkraak bij provider Sonera (die door Spierdijk in de Telegraaf werd onthuld). Van Wijland zou op GeenStijl bekend zijn als De Chileen. Op 15 december 2007 maakte GeenStijl bekend dat hij stopt met zijn bijdragen.
  • December 2010 treedt Arnoud Vermeer publiekelijk op als werkzaam bij GeenStijl.[33]
  • Jaap Stalenburg voormalig sportverslaggever van Veronica treedt toe als Starf*cker. Later beperkte hij zich tot columns.
  • Wim Heesterbeek is de echte naam van Mutsaerts. Heesterbeek presenteert daarnaast onder andere De Lars en Wim show een wekelijks radioprogramma op Glow FM. Voormalig redacteur / nieuwslezer Radio E-FM - Eindhoven, voormalig redacteur jongerenmagazine Expreszo, voormalig redacteur Gespod.nl - Amsterdam, voormalig radiocolumnist RTV Rijswijk, voormalig columnist NPS, Het Roze Rijk.[34]. Op 25 januari 2012 werd op Geenstijl gemeld dat Mutsaerts zou zijn overleden, dezelfde claim werd herhaald op 31 januari. [35] [36]
  • Matthijs van den Beukel zit achter het pseudoniem Johnny Quid. Hij werkte als copywriter bij een reclamebureau[37] en als hoofdredacteur van het christelijke jongerenblad Snooze[38].
  • Peter van Vliet schrijft onder de naam Brusselmans.[39]
  • Bas Taart maakte de overstap van het concurrerende blog Retecool naar GeenStijl in 2009. Vrij kort daarna vertrok hij weer bij GeenStijl, om 17 november 2009 zijn rentree te maken bij Retecool.
  • Jelte Sondij is de echte naam van VanKoetsveld.
  • Bart Nijman schrijft als Van Rossem voor GeenStijl.
  • Enkele andere (ex-)medewerkers, die alleen bekend zijn via hun pseudoniem, zijn de Mosselman, Traag, Klunshof, Raoul, Dr. Long Wood, Von Holland, Stockton, en Van Pruisen.
  • Tot december 2006 publiceerde ook Bert Brussen als LucasDeLinksel*l op de weblog, in 2010 keerde hij terug onder eigen naam om in 2012 (tezamen met Bas Paternotte) weer te vertrekken naar een fulltime positie bij het door hemzelf opgerichte ThePostOnline.nl .

De moderators van GeenStijl zijn G-Unite, ZI en Joris von Loghausen. Deze laatste richt zich echter meer op de technische ontwikkeling van Geenstijl, zoals de software achter videosite Dumpert. Naast de vaste redactie kent GeenStijl een aantal (incidentele en vaste) columnisten, onder andere Bas Paternotte en Peter Verhaar.

Eerder verzorgden Joost Eerdmans, Luuk Koelman, D66-Kamerlid Boris van der Ham, P. Kouwes, Geert Wilders en Harry van Bommel columns op GeenStijl en SpitsNieuws. Het videomateriaal werd sinds 22 november 2006 gepresenteerd door Rutger Castricum. Sinds de start van de publieke omroep PowNed, waarvoor Castricum werkt, worden de video's op GeenStijl onder meer gepresenteerd door Jelte Sondij (VanKoetsveld), Tom Staal en Zimra Geurts.

Noten

  1. GeenStijl, 7 september 2011
  2. opiniestuk, gepubliceerd in dagblad de Volkskrant, zaterdag 26 april 2008, katern Forum pag.9.
  3. NOS Journaal, 5 augustus 2005
  4. Weblogs en commercie, Laurens Verhagen, NU.nl, 10 mei 2007
  5. Lunchtijd: Dominique Weesie, Emerce, 16 maart 2007.
  6. [vorige.nrc.nl/article1765472.ece GeenStijl en BNN staken programma], NRC, 8 juli 2007
  7. Geenstijl.nl, Volkskrantblog Wim Heitinga
  8. Profiel: GeenStijl
  9. Pauw & Witteman, 24 november 2006 (vanaf 34:24)
  10. De Telegraaf, 6 januari 2007 - Geen Stijl verklaart Meurders dood (Internet Archive)
  11. Dagvaarding 'Geen-Stijl' ingetrokken, persbericht Openbaar Ministerie, 24 september 2007
  12. Stivoro koopt GeenStijl, Retecool, 29 december 2007
  13. Een luchtje aan GeenStijl, Luuk Koelman, 10 januari 2008
  14. GeenStijlgeneratie bedreigt erop los, de Volkskrant 18 juli 2008
  15. GeenStijl vangt bot bij Raad voor de Journalistiek, NRC, 17 oktober 2008
  16. GeenStijl-checker GC presenteert: de GeenStijl-checker - GeenCommentaar.nl
  17. GeenStijl ruziet stiekem met collegablog
  18. Kaspersky beschouwt GeenStijl script als malware
  19. IP-checker weblog in strijd met privacywet
  20. Joost de Vries Reaguurders in de digitale onderbuik - Democratie 2.0 van GeenStijl, in De Groene Amsterdammer 12 december 2008 (jrg 132, nr.50), pag.22-25.
  21. POWNED! GeenStijl start Publieke Omroep
  22. Rechtspraak.nl, LJ-nummer BH2138
  23. AD dwingt GeenStijl op de knieën
  24. Persbureau lekt privénummers bn'ers, AD.nl, 12 augustus 2009
  25. Erben Wennemars op twitter: "ik wil even mijn vrienden van geen stijl bedanken voor het openbaar maken van mijn mobiele telefoonnr.. (...)"
  26. Weblog top30: waarde Nederlandse weblogs daalt met 30 procent Hyped.nl, 3 september 2009
  27. Geenstijl.nl
  28. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3465146/2013/06/25/Internationale-aandacht-voor-Geenstijl-video.dhtml
  29. Technische man GeenStijl is veroordeelde Sonera-hacker, Webwereld, 2 juni 2005
  30. Fleischbaum weg bij GeenStijl, GeenStijl, 27 mei 2009
  31. (nl) Weesie weg bij GeenStijl. MediaNed (27 mei 2009)
  32. Dag Geitenbreiers, GeenStijl, 25 april 2010
  33. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/belg_tuint_geenstijlhoax_en_ve.html
  34. Wim Heesterbeek
  35. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/redacteur_mutsaerts_omgekomen.html
  36. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/waarom_u_fatsoen_vooral_niet_m.html
  37. Matthijs van den beukel
  38. http://www.snoozemagazine.nl/redactie.php
  39. Zo werkt GeenStijl, HP/De Tijd, 16 januari 2009, p.13

Bronnen